Op bridge.nl/spelregels vind je meer informatie over de nieuwe spelregels (per 1 september 2017).

Op 17 juni namen 84 deelnemers uit het hele land deel aan de Landelijke Open Golf- & Bridgewedstrijd op de golfbaan in Dirkshorn. Het is een bijzonder geslaagd evenement geworden. In de ochtend werd onder goede weersomstandigheden op de uitstekend onderhouden golfbaan de golfwedstrijd gespeeld en na de lunch vond in het sfeervolle clubhuis de bridgewedstrijd (zes ronden van vier spellen) plaats.
De Landelijke Open Golf- & Bridgewedstrijd is gewonnen door de broers Rob en Peter ter Horst (links op de foto) uit Arnhem. Beiden zijn lid van de Golfclub Landgoed Welderen in Elst (Gld) en de Bridgeclub Interbridge uit Arnhem.

WekoWijzer 138 is nu digitaal beschikbaar op de NBB-site (uitsluitend voor NBB-leden).
De WekoWijzer is bedoeld voor het wedstrijdtechnisch kader maar iedereen met interesse in de spelregels of het organiseren van wedstrijden zal interessante artikelen aantreffen.
In dit nummer de volgende artikelen: Uitspraken van de Protestcommissie, Vragen aan het bondsbureau, De nieuwe spelregels, de EBL-bijeenkomst in Athene, enkele rectificaties uit nummer 137.
Klik hier om in te loggen en te downloaden.

Steeds meer bridgers vullen hun systeemkaart op de computer in. Dan kun je gemakkelijk aanpassen, een nieuw exemplaar printen en ziet het er netjes uit. Hieronder tref je een aantal systeemkaarten aan die je kunt invullen en printen.

Clubbridge
De BridgeBond adviseert Standaard Hoog© als biedsysteem. Dit biedsysteem is ook de standaard instelling op BIC en daar bekend als 'Berry 5'. De themareeks (informatieve boekjes over bridgeonderwerpen) die de Bridge- en Boekenshop van de BridgeBond uitgeeft is ook afgestemd op Standaard Hoog©.

Er zijn twee verschillende systeemkaarten. Eentje onder de naam Standaard Hoog© voor beginners. Deze systeemkaart is vooral geschikt voor mensen die bezig zijn met een bridgecursus (tot deeltje 2). De andere kent de naam Standaard Hoog© voor clubspelers.

Beide kaarten zijn ook, in kleur gedrukt, verkrijgbaar in de Bridge- en Boekenshop

Wedstrijdbridge
Voor de Bondscompetitiewedstrijden (Tweede Divisie en hoger) is het verplicht gebruik te maken van een kaart die met * of ** is gemarkeerd. Voor de Meesterklasse Viertallen is uitsluitend het model met ** toegestaan. De systeemkaarten kun je downloaden door onderaan dit artikel in te loggen (alleen voor NBB-leden).

Deze systeemkaarten kun je op de computer aanpassen en vervolgens printen:

  • NBB grote systeemkaart blanco 2016 (Open Office en Word, A4-formaat) **
  • NBB-systeemkaart (Excel, A5-formaat) *
  • NBB-systeemkaart Acol met vierkaart hoog (Word, A5-formaat)
  • NBB-systeemkaart Acol met vijfkaart hoog (Word, A5-formaat)

Deze systeemkaarten kun je printen en met de pen invullen:

  • NBB grote systeemkaart blanco 2016 (PDF, A4-formaat) **
  • NBB grote systeemkaart blanco 1988 (PDF) en invulinstructie (pdf) *
  • NBB kleine systeemkaar blanco (PDF) en invulinstructie (pdf)
  • Biedermeijer® Rood: voor de wedstrijdbridger. Met systeemkaart.

Ook de Wereld Bridge Federatie heeft internationale systeemkaarten ** die in Excel of Word kunnen worden ingevuld.
Voor een Engelstalige kaart op A4-formaat is het volgende Word-sjabloon (dot) beschikbaar: WBF-systeemkaart **.

De spelregels voor bridge tot 1 september 2017 kun je vinden via onderstaande links en bijlagen. Wanneer je iets snel wilt opzoeken kun je gebruik maken van het online digitale spelregelboekje.

De spelregels worden ook nader toegelicht in de Gids voor bridge en de De ArbitreerWijzer.

Na het overweldigende succes van de Gids voor bridge heeft hetzelfde team een nieuw boekje geschreven: de ArbitreerWijzer. In dit boekje zijn de meestgebruikte spelregels in overzichtelijke stroomschema's gegoten.
Het beeld van de druk bladerende arbiter, naarstig in het spelregelboekje op zoek naar het juiste (sub-)artikel om een onvoldoende bod of een verzaking op te lossen, is daarmee verleden tijd.
De ArbitreerWijzer (72 pagina's) is bedoeld als handig hulpmiddel bij arbitrages maar is geen vervanging van het spelregelboekje. 

Voorbeeld van een Stroomschema:
Voor de beurt uitkomen met de beeldzijde naar boven

Idee en initiatief: Rob Stravers en Ron Jedema.
Inhoud: Henk van Gend, Ron Jedema, Siger Seinen, Cees Verdonk.
Realisatie: Nederlandse Bridge Bond.
Prijs: € 6,95 (exclusief verzendkosten)
Verkrijgbaar bij: de Bridge- en Boekenshop.

Bijlagen:
Bewaar het bestand arbitreerwijzer_online.pdfArbitreerWijzer

Het team van de ArbitreerWijzer heeft nu ook de AlerteerWijzer gemaakt.
In een overzichtelijk stroomschema is aangegeven wat wel en niet gealerteerd moet worden.

Bijlagen:
Bewaar het bestand alerteerwijzer-12-2010.pdfAlerteerWijzer

De Wereld Bridge Federatie (WBF) heeft de winstpuntenschalen voor viertallenwedstrijden aangepast. De NBB zal de nieuwe schalen per komend seizoen (2013-2014) invoeren.
De nieuwe winstpuntenschaal loopt van 10-10 tot 20-0 en zal vanaf 1 september bij alle viertallenwedstrijden worden gebruikt. Uiteraard zal het NBB-Rekenprogramma tijdig worden aangepast. In WekoWijzer 127 en Bridge van september wordt uitgebreid aandacht besteed aan de nieuwe winstpuntenschalen. Klik hier voor de nieuwe winstpuntenschaal

Cover Gids voor BridgeDe Gids voor bridge is geschreven door Rob Stravers en uitgegeven door de NBB.

In de Gids voor bridge staan uitsluitend de regels die elke bridger aan tafel moet kennen om correct en met plezier te kunnen bridgen. Dus zonder de noodzakelijke tekst en regelgeving voor arbiters. Daarom is het een zeer leesbaar boekje geworden. Het boekje is uitermate geschikt om de leden van de vereniging op een prettige manier voor te lichten over de correcte gang van zaken aan tafel. Eigenlijk zou iedere bridger dit boekje moeten kennen, als een soort ‘bridgevaardigheidsbewijs’.

Dit najaar zal er een nieuwe versie van de Gids voor bridge verschijnen vanwege de aanstaande spelregelwijzigingen.
De Gids voor bridge zal dan voor € 1,95 (exclusief verzendkosten) te koop zijn bij de Bridge- en Boekenshop. De oude Gids voor bridge kan onderaan dit artikel gedownload worden.

Gebleken is dat de Gids voor blinden en slechtzienden niet is om te zetten naar braille en/of gesproken woord. De kaartsymbolen worden door omzettingsprogramma's namelijk niet herkend. Op verzoek van een van onze blinde leden is er een versie van de Gids voor Bridge gemaakt die wel ondersteund wordt. In dit geval betreft het het programma Jaws 9.0 dat geschreven tekst omzet in gesproken woord en/of braille. Als u in het bezit bent van een dergelijk programma kunt u dit speciale bestand hieronder downloaden.

De Nederlandse Bridge Bond hanteert de volgende leeftijdscategorieën:

  • Pupillen: mogen geen 16 of ouder worden in het kalenderjaar waarin het evenement wordt gehouden.
  • Aspiranten: mogen geen 21 of ouder worden in het kalenderjaar waarin het evenement wordt gehouden.
  • Junioren: mogen geen 26 of ouder worden in het kalenderjaar waarin het evenement wordt gehouden.
  • Senioren: moeten minstens 60 zijn of worden in het kalenderjaar waarin het evenement wordt gehouden.

Voor 2016 betekent dat:

  • Senioren: geboren in 1956 of eerder
  • Pupillen: geboren in 2001 of later
  • Aspiranten: geboren in 1996 t/m 2000
  • Junioren: geboren in 1991 t/m 1995